خشایار نموی

دانشجوی کارشناس ارشد مدیریت تکنولوژی

خشایار نموی

دانشجوی کارشناس ارشد مدیریت تکنولوژی

استفـاده از رایانه بـه عـنـوان یک ابـزارآموزشى و کمک آموزشى در طى سالهاى اخیر به دو صورت توسعه یافته است. در شکل اول به عنـوان ابزارى خصوصى که اساتید و معلمیـن درکلاسهاى درس از آن استفاده کرده اند و در شکل دوم به عنوان وسیله اى درجهت فراگیر کردن آموزش در هر مکان و هر زمان دلخواه.
ابتدا از رایانه براى قرار دادن متن هاى آموزشى در دسترس علاقه مندان استفاده شد

بایگانی
  • ۰
  • ۰

نقش مدیریت 3

. گزاره­های تحقیق

4-1. اهداف تحقیق

هد ف از انجام این تحقیق یافتن معیارهایی است که به ما در انتخاب تکنولاوژی و انتقاال ان از یریاق مادیریت داناش کماک شایانی نماید . محدودیت منابع سرمایه گذاری و محیط زیست در تولید بار از مملاه مساایل مهمای اسات کاه ایان فرایناد را تحات تا ثیر قرارمیدهد. به حداقل رساندن هزینه و اثرات مخرب زیست محیطی همواره مورد تومه متخصصان بوده وخواهد بود. مدی بودن مس له حفاظت از محیط زیست و همچنین امنیت انرژی الکتریسیته مومب شده که فرآیند تولیاد بار توساط نیروگااه هااای خورشایدی ماورد ت کیاد قارارگیرد.

 

4-2. سئوال­های تحقیق

 

آیا بین مدیریت دانش در انتخاب و انتقال تکنولوژی و انرژی های پاک رابطه معنای داری ومود دارد؟

 

ایا مولفه مدیریت دانش در سرعت انتقال اطلاعات بر انتخاب و انتقال تکنولوژی در صنعت وجود دارد

ایا مولفه مدیریت دانش در هزینه انتخاب و  انتقال تکنولوژی در صنعت وجود دارد

ایا مولفه مدیریت دانش بر کیفیت محصول در  انتخاب و  انتقال تکنولوژی در صنعت وجود دارد

 

4-3. فرضیه­های تحقیق

 بین مدیریت دانش در انتخاب و انتقال تکنولوژی و انرژی های پااک رابطاه معنای دار و مثبتی ومود دارد.

 

بین مولفه مدیریت دانش در سرعت انتقال اطلاعات بر انتخاب و انتقال تکنولوژی رابطه مثبتی وجود دارد

بین مولفه مدیریت دانش در هزینه  و انتخاب و انتقال تکنولوژی رابطه معنی داری وجود دارد

بین مولفه مدیریت دانش بر کیفیت محصول در  انتخاب و انتقال تکنولوژی رابطه معنی داری وجود دارد

 

4-4. تعریف سازه­ها و متغیرهای اصلی پژوهش و نحوه سنجش آن

اعتبار روایی این پرسشنامه توسط کارشناساان و مدیران فنی تایید و اعتبار الزم را داراست و نمونه آماری کارشناسان و مدیران واحدهای شرکت مربویاه باه عناوان خبرگاان تحقیق توزیع می شود. نوع پرسشنامه مهت ممع اوری ایالعات استاندارد می باشد. در ایان تحقیاق بارای تعیاین پایاانی پرسشنامه از ضریب سازگاری مومود در روش AHP استفاده شده است . در ضمن با تومه به هدف و روش هاا از روش یوفاان فکری استفاده شده است . باادین منظاور پاز از بیاان کلیااتی درخصاول تکنولاوژی و مکانیزمهاای انتقااال و توسااعه ی تکنولاوژی، چک لیست عوامل مؤثر بر فرایند انتخاب تکنولوژی بررسی شاد . روش استخراج داده هاا . در ایان تحقیاق بارای تعیین پایانی پرسشنامه از ضریب سازگاری مومود در روش AHP استفاده شده است.

 

5. روش تحقیق

5-1. روش تحقیق و دلیل به کارگیری آن

تحلیل داده های حاصل از این پرسشنامه توسط روش تحلیل سلسله مراتبی AHP صورت می پذیرد .نتیجه پژوهش :تحقیق حاضر نشان دهنده این است که رابطه مستقیم مدیریت دانش در انتقال موفق تکنولوژی می باشد و در این بررسی ابتادا هزینا تمام شده تولید بر به ازای هر کیلو وات ساعت در هر یک از نیروگاه های تولید بر محاسبه شده سپز باا توماه باه انتشاار آالیندهها و گازهای گلخانهای از نیروگاه های غیر خورشیدی و منظور نمودن هزینه های خاارمی تحمیال شاده ارزیاابی الزم صورت گرفته است.

 

 

 

5-2. فرایند اجرایی تحقیق

 

 

 

5-3. قلمرو تحقیق (موضوعی، مکانی و زمانی)

قلمرو مورد تحقیق شرکت صنعتی ایران خودرو میباشد

 

 

5-4. جامعه آماری و دلیل انتخاب آن

جامعه آماری تحقیق:ممعا 10 نفر از مدیران فنی 20نفر از کارشناساان هساتند که در فرآیند انتقال تکنولوژی دخیل هستند.

 

 

5-5. تعداد نمونه، روش نمونه‌گیری و دلیل انتخاب آن

جامعه نمونه این تحقیق شامل کلیه مدیران میانی و عملیااتی و کارشناسان ستادی ذی ربط بوده است ابزار این تحقیق پرسشنامه است.

 

 

5-6. منبع، روش و ابزار گردآوری داده‌ها

 

 

 

5-7. روش تایید پایایی و روایی ابزار گرد‌آوری داده‌ها

در این تحقیق برای تعیین پایانی پرسشنامه از ضریب سازگاری موجود در روش AHP استفاده شده است . در ضمن با توجه به هدف و روش ها از روش طوفان فکری استفاده شده است . بـدین منظور، پس از بیان کلیاتی درخصوص تکنولوژی و مکانیزمهای انتقـال و توسـعه ی تکنولـوژی، چک لیست عوامل مؤثر بر فرایند انتخاب تکنولوژی بررسی شـد. 

 

 

5-8. روش تجزیه و تحلیل داده­ها (تکنیک­ها و آزمون­های مورد نظر و دلیل انتخاب آن)

روش استخراج داده ها . در این تحقیق برای تعیین پایانی پرسشنامه از  ضریب سازگاری موجود در روش AHP  استفاده شده است.

تحلیل داده های حاصل از این پرسشنامه توسط روش تحلیل سلسله مراتبی AHP صورت می پذیردنتیجه پژوهش: تحقیق حاضر نشان دهنده این است که رابطه مستقیم مدیریت دانش در انتقال موفق تکنولوژی می باشد و در این بررسی ابتدا هزینۀ تمام شده تولید برق به ازای هر کیلو وات ساعت در هر یک از نیروگاه های تولید برق محاسبه شده، سپس بـا توجه به انتشار آلایندهها و گازهای گلخانهای از نیروگاه های غیر خورشیدی و منظور نمودن هزینه های خارجی تحمیل شده، ارزیابی لازم صورت گرفته است.


6. دستاوردها و نتایج مورد انتظار

 

ردیف

نام سازمان

دستاورد و نوع استفاده

1

برای موسسه فارابی

ثبت پروژه و در دسترس قرار گرفتن اطلاعات برای سایر دانشجویان 

2

برای شرکت­ها و مدیران

آمارها، گویای آن است که بزرگ ترین عامل انهدام و آلودگی محیط زیست درمیان عوامل انسان ساخت، عبارت است از تولید، تبدیل ومصرف انواع انرژی، این درحالی است که نه تنها مصرف انرژی درجهان در سطح ثابتی باقی نخواهد ماند، بلکه پیش بینی ها، حاکی ازافزایش مصرف آن در سال های آتی ناشی از افزایش جمعیت، میل به رفاه و افزایش تولید ناخالص سرانه در جهان که پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۰ به حدود متوسط ۷۰۰۰ دلار یعنی، تقریباً ۷۵ درصد بیش از سال ۱۸۹۰ باشد.

استفاده از انرژی های تجدید پذیر در مقایسه با سوخت های فسیلی، هر چند از هزینه بهره برداری بسیار اندک برخوردار است، لکن هزینه های سرمایه گذاری بسیار بالاتر و حتی چندین برابر خواهد داشت. به عنوان نمونه، هزینه های سرمایه گذاری توربین های بادی حداقل سه برابر، نیروگاه های حرارتی خورشیدی بیش از ۸ برابر وسیستم های فتوولتائیک حدود ۱۰ برابر هزینه سرمایه گذاری توربین های گاز است. در حقیقت، همین موانع سبب شده که سهم انرژی های نو در حال حاضر کمتر از ۲ درصد و در۲۰۲۰ حدود ۴ درصد از کل انرژی مصرفی جهان پیش بینی شود. استفاده از منابع انرژی جدید، بجای منابع فسیلی الزامی است. سیستم جدید انرژی آینده، باید متکی به تغییرات ساختاری وبنیادی باشد که در آن، منابع انرژی بدون کربن، نظیر انرژی خورشیدی و هسته ای وکربن خنثی مانند بیوماس مورد استفاده قرار می گیرند. که در حال حاضر به دلایل متعدد، نفوذ و توسعه انرژی های نو را بسیار کند ومحدود ساخته است.

3

برای جامعه

پیامد مصرف این میزان انرژی، افزایش میزان انتشار دی اکسید کربن از ۹/۵ گیگا تن کربن در سال ۱۹۹۰ به ۴/۸ در ۲۰۲۰ خواهد بود. انتشار گازهای آلایندهSOX وNOX را باید به این میزان اضافه کرد. مطالعات و تجربیات نشان می دهد که دو راه حل اصلی برای تعدیل این مشکل وجود دارد:

۱) افزایش بازده مصرف انرژی

۲) افزایش سهم انرژی های تجدید پذیر در ترکیب انرژی جهان.

 

 

 

 

 

 


7. سهم دانش­افزایی و نوآوری تحقیق (Contribution and Originality)

 

 

 

 

 

8. زمان­بندی مراحل اجرایی تحقیق

نمودار گانت (زمان­بندی تحقیق به ماه)

     زمان مورد نیاز

 

      مراحل تحقیق

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

بررسی مبانی نظری و پیشینه تحقیق و تدوین مدل/ چارچوب مفهومی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تدوین طرح تحقیق و ابزار سنجش

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

گردآوری داده­ها

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تحلیل داده­ها

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نگارش گزارش سمینار و انجام مراحل دفاعیه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9. تعریف واژه‌های کلیدی

 

- انتقال فناوری :

روند انتقال مهارت‌ها، دانش، فناوری، روش‌های تولید، نمونه‌های تولید میان دولت و دانشگاه‌ها و موسسات دیگر جهت اطمینان از پیشرفت‌های علمی و فنی می‌باشد که در بین طیف وسیعی از کاربرانی که می‌توانند در توسعه و بهره‌برداری هر چه بیشتر محصولات جدید، فرایندها، برنامه‌ها ی کاربردی، مواد و خدمات مختلف گام بردارند به انجام می‌رسد.

انتقال فناوری شدیدا با انتقال دانش در ارتباط هست. انتقال افقی (هم سطح) حرکت تکنولوژی ها از یک ناحیه به ناحیه ای دیگر است.در انتقال تکنولوژی حاضر (TOT) در ابتدا و بصورت اولیه افقی (هم سطح) است.انتقال عمودی زمانی اتفاق می افتد که تکنولوژی ها از مرکز تحقیق بکار رفته وارد سازمان های توسعه و تحقیقی دیگری می شوند.

 

- کیفیت :

{کیفیت } یک محصول یا خدمت همان چیزی است که مشتری طلب می کند. اگر محصول یا خدمت ارائه شده در جنبه هایی خاص، کیفیت بسیار بالایی داشته باشد، اما مشتری بدان نیاز نداشته باشد، تنها هزینه ای است که پرداخته شده ولی ارزش افزوده ای ایجاد نکرده است. در نگاه نوین به{ کیفیت} می توان گفت: کیفیت ضرری است که از لحظه ورود محصول به بازار به وجود می آید. این تعریف در نگاه اول نامفهوم به نظر می آید اما یک محصول زمانی می تواند ارزش افزوده ایجاد نماید که خواسته های مشتریان را برآورده سازد. در فرآیند های تولیدی کیفیت در مقابل پراکندگی قرار می گیرد. به صورتیکه برای دستیابی به یک فرآیند با کیفیت باید پراکندگی فرآیند تا حد امکان کاهش دهیم. توجه به این نکته ضروری است که کاهش پراکندگی گام دوم بهبود یک فرآیند می باشد. در گام اول می بایست تا میانگین فرآیند را در کنترل خود درآورده و از تولید محصولات حول میانگین اطمینان حاصل کنیم. برای کنترل یک فرآیند و دستیابی به یک فرآیند با کیفیت مدل ها و تئوری های فراوانی ارائه شده و برای هر کدام از این مدل ها، ابزار های کنترلی ایجاد شده که به وسیله آنها می توانیم کیفیت فرآیند را زیر نظر بگیریم.

 


10. فهرست منابع (بر اساس فرمت APA)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

           تاریخ:                                            امضای دانشجو:

11. نظر مدیر موسسه

طرح پیشنهادی خانم/آقای ....................... تحت عنوان……………………………………………... ........................................................  مطرح گردید و

 مورد تصویب قرار گرفت.

  با تغییراتی به شرح زیر مورد تصویب قرار گرفت:

........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

 مورد تصویب قرار نگرفت.

 

مدیر موسسه 

 

  • ۹۵/۰۸/۰۵
  • خشایار نموی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی