خشایار نموی

دانشجوی کارشناس ارشد مدیریت تکنولوژی

خشایار نموی

دانشجوی کارشناس ارشد مدیریت تکنولوژی

استفـاده از رایانه بـه عـنـوان یک ابـزارآموزشى و کمک آموزشى در طى سالهاى اخیر به دو صورت توسعه یافته است. در شکل اول به عنـوان ابزارى خصوصى که اساتید و معلمیـن درکلاسهاى درس از آن استفاده کرده اند و در شکل دوم به عنوان وسیله اى درجهت فراگیر کردن آموزش در هر مکان و هر زمان دلخواه.
ابتدا از رایانه براى قرار دادن متن هاى آموزشى در دسترس علاقه مندان استفاده شد

بایگانی
  • ۰
  • ۰

مدیریت دانش

v   چرا سازمان به مدیریت دانش نیاز دارد؟

-         عدم شناسایی خبرگان

-         اشتباهات تکراری

-         عدم دسترسی به مستندات قدیمی

-         ماجرای سازمان های موازی

-         به دلیل بهبود تصمیم‌گیری موجب بهبود عملکرد سازمانی

-         بهترین متدلوژی تغییرات سازمانی

-         تغییرات بنیادین و عدم دسترسی به دانش در سطوح استراتژیک

-         جابجایی کارکنان و از بین رفتن دانش (بدلیل استفاده از نیروهای پیمانکاری و ساعتی و جابجایی های زیاد)

-         رقابت شدید و نرخ سریع نوآوری در بازارهای حوزه حمل و نقل

v   اهداف:

-         تبدیل شدن به یک سازمان دانش محور و هوشمند

-         تولید و نگهداشت داراییهای دانشی سازمان و توسعه و غنی سازی آنها

-         ارتقاء انعطاف پذیری فرآیندهای کسب و کار سازمان برای کنش پذیری سریع

-         شناسایی منابع و راهکارهای تولید دانش سازمان سازمان

-         غنی سازی دانش آشکار و تبدیل دانش‌های ضمنی به آشکار

-         دستیابی به مزیت رقابتی در پژوهش و فناوری در چارچوب سازمان دانش محور

-         زمینه سازی برای تسهیم دانش و تبدیل آن به توانمندی‌های محوری سازمان

-         ایجاد نظام پویا و گسترده در سطح سازمان برای شناسایی و مستندسازی دانشهای موجود

-         تشویق و ترغیب نیروی انسانی شاغل در سطح سازمان برای مشارکت درامر مدیریت دانش

-         بهبود قابلیتها و توانمندیهای کارکنان از طریق تشویق به یادگیری فردی و سازمانی

-         توسعه مستندسازی و ثبت دانش سازمانی در قالب خلاقیت

-         توسعه فرهنگ مشارکت، تسهیم و نوآوری و خلاقیت بمنظور استقرار نظام مدیریت دانش

-         تهیه و توزیع منابع علمی و کاربردی مرتبط با مدیریت دانش

-         برگزاری دوره های آموزشی برای ارتقاء مهارتهای یادگیری کارکنان و آشنایی با فرآیندهای مدیریت دانش

-         تهیه و بکارگیری بسته نرم افزاری مدیریت دانش

-         اعطای دانش مناسب در زمان مناسب به فرد مناسب

-         ایجاد نقشه دانش سازمان برای  دانستن آنکه در سازمان ما چه کسی چه چیزی میداند و در کجا قرار دارد

-         جلوگیری از خرید دانشهای موجود و تکراری از داخل و خارج سازمان

-         ایجاد بستههای دانشی ارزشمند از  انجام پروژهها

-         جلوگیری از خروج دانش و تجربه افراد بعد از بازنشستگی یا خروج از سازمان و حداقل نمودن خلأ حاصل از آن

-         اعتباردهی و ارزیابی دانش‌های مورد استفاده در کارها و بهبود و به‌روزرسانی دانش‌ها

-         حداکثرسازی استفاده از دانش در بازه عمر مفید آن

-         استفاده از نخبگان و خبرگان سازمانی برای تبادل نظر درباره دانشها و حرکت‌دهی سازمان به سوی تولید دانشهای ضروری

v   مزایای مدیریت دانش

-         جلوگیری از تکرار  خطاها        

-         جلوگیری از خروج دانش افراد در هنگام بازنشستگی

-         بهبود کیفیت خدمات

-         افزایش ماندگاری پرسنل

-         شتاب بخشیدن نوآوری‌ها

-         افزایش سود سازمان     

-         کاهش ریسک‌های سازمانی

-         حرکت در راستای استرات‍ژی‌های کلان و ایجاد ارزش برای مشتری و بهبود خدمات رسانی به مشتری 

v   تعریف مدیریت دانش

تعریف: مدیریت دانش شامل همه روش‌هایی است که سازمان دارایی های دانشی خود را اداره میکند. بعبارتی مدیریت دانش فرآیند شناسایی، در اختیار گرفتن، سازماندهی و پردازش اطلاعات جهت خلق دانش می باشد که پس از آن توزیع می‌شود و در دسترس دیگران قرار میگیرد تا برای خلق دانش بیشتر و به گونه ای موثر در تصمیم گیری‌ها بکارگرفته شود.

الگوی مفهومی برای کنارهم قراردادن عناصر مدیریت دانش برای ترسیم مدیریت دانش در سازمان، این الگو را میتوان در مدل‌ها، چرخه ها و چارچوب ها یافت.

v   مدل‌های مدیریت دانش

تاکنون مدل‌های متعددی در این زمینه ارائه گردیده است که بیشتر آنها از نظر محتوایی تقریبا مشابه یکدیگرنداما دارای واژه‌ها و فازهای متفاوتی هستند. نکته ای که تقریبا در تمامی این مدلها بچشم میخورد تاکید بر استفاده و بکارگیری دانش است و دیگر مراحل به مثابه مقدمه ای در ایجاد بسترهای لازم برای بکارگیری دانش هستند، که با توجه به شناخت کلی از سازمان در خصوص عدم وجود زیرساختها  و اقدامات مدیریت دانش در سازمان مدل زیر پیشنهاد می گردد:

مدل پایههای  ساختمان  دانش

این مدل  توسط پروبست، روب و رمهاردت(2002) به نام  مدل  پایه های (سنگبنای) ساختمان مدیریت دانش نامگذاری شده است. طراحان این مدل، مدیریت دانش را به صورت یک سیکل دینامیکی میبینند که در چرخش دایم است. مراحل آن، شامل 8 جزء میباشد که دو سیکل را تشکیل میدهند؛ سیکل درونی: توسط بلوکهای ساختمانی کشف(شناسایی)، کسب توسعه، تسهیم، کاربرد(بهرهبرداری) و نگهداری  از دانش ساخته میشود. سیکل بیرونی: شامل بلوکهای دانش و ارزیابی اهداف دانش که سیکل مدیریت دانش را مشخص مینمایند.

 

  • ۹۵/۱۰/۱۸
  • خشایار نموی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی